Alangkah Wahabi ini bodoh atau memang tidak tau, banyak dari kalangan ulama AhluSunnah mentakwil istiwa dengan istaula
👉 Apakah Wahabi berani dan menuduh semua ulama ini muktazilah karna mentakwil istiwa dengan istaula? 👇👇
________
✅ Imam Abu Ja’far Muhammad ibn Jarir ath-Thabari (w 310 H) dalam kitab tafsirnya, Jami’ al-Bayan mengatakan bahawa makna Istawa mengandung beberapa makna, di antaranya dalam makna bertempat dan dengan makna menguasai. Lalu ibn Jarir mentakwil firman Allah QS. Al-Baqarah: 29 “Tsummastawa Ilas sama’” beliau berkata: “Maknanya ketinggian kekuasaan (uluww Mulk wa sulthan), bukan dengan makna tinggi bertempat, pindah dan berubah”. (Jami’ al-Bayan ‘an ta’wil Ay al-Quran j. 1, h. 191-192).
👉 Tulisan ibn Jarir ini adalah pensucian Allah dari arah dan tempat, dari bersemayam, duduk, membayangi di atas sesuatu, dan dari berbagai sifat-sifat benda lainnya. Dalam mukadimah kitab Tarikh, Ibnu Jarir menuliskan tentang Allah sebagai berikut: “Dia Allah tidak diliputi oleh segala prasangka, tidak diliputi oleh segala tempat, dan tidak dapat diraih oleh segala pandangan mata [artinya di dunia ini”.(Tarikh ar-Rusul wa al-Muluk, j. 1, h.3)
✅ Imam al-Mutakallim Abu Mansur Muhammad ibn Muhammad al-Maturidi al-Hanafi (w 333 H) dalam kitabnya berjudul Kitab Ta’wilat Ahl as-Sunnah. Dalam menafsirkan firman Allah QS. Thaha: 5, berkata: “atau dalam makna menguasainya (menguasai arasy), kerana tidak ada menguasainya dan tidak ada yang mengaturnya selain Dia Allah”. (Ta’wilat Ahlussunnah, j. 1, h. 85)
✅ Imam al-Lughawiy Abu al-Qasim Abdul Rahman ibn Ishaq az-Zajjaji (w 340 H) dalam kitab karyanya Isytiqaq Asma’ Allah. Adz-Dzahabi berkata: “Dia adalah tuan guru bahasa Arab (Syeikh al-‘Arabiyyah), murid dari ahli bahasa Abu Ishaq Ibrahim ibn as-Sarriy az-Zajjaj dan nama az-Zajjaji adalah nisbah kepada nama gurunya tersebut”. Dalam kitab Isytiqaq Asma’ Allah, az-Zajjaji menuliskan bahawa nama Allah al-‘Alyy dan al-Ali adalah dalam pengertian yang Maha menguasai dan Maha menundukkan atas segala sesuatu. (Istiqaq asma’ Allah, h. 109)
✅Al-Hafizh Abul Qasim Sulaiman ibn Ahmad ibn Ayyub ath-Thabarani (w 360 H), dalam kitab at-tafsir al-Kabir berkata: “al-Istiwa’ maknanya al-Istaula (menguasai). Allah azali dalam menguasai atas segala sesuatu dari makhluk-Nya, adapun penyebutan secara khusus menguasai arasy adalah kerana untuk mengagungkan arasy [kerana dia makhluk yang paling besar bentuknya]”. (At-tafsir al-Kabir, Tafsir al-Quran al-‘Azhim, j. 3, h. 372)
✅ Asy-Syeikh al-Imam Abu Bakar Ahmad ar-Razi al-Jash-Shash al-Hanafi (w 370 H) dalam kitab ahkam al-Quran dalam menafsirkan firman Allah QS. Thaha: 5 (Ahkam al-Quran , j. 3, h. 325)
✅Abu Laits Nashr ibn Muhammad ibn Ahmad ibn Ibrahim as-Samarqandi (w 375 H) dalam kitab tafsirnya berkata: “Di antara makna Istawa adalah Istaula”. ( Tafsir as-Samarqandi yang dinamakan dengan Bahr al-‘Ulum, j. 2, h.229)
✅Imam Abu Bakr ibn Furak al-Ashbahani (w 406 H) dalam kitab karyanya berjudul Musykil al-Hadits berkata: “Istiwa Allah atas arasy bukan dengan makna bertempat dan bersemayam, tetapi dengan makna menguasai, mengatur dan dengan makna yang agung (suci) pada sifat-Nya, bukan dengan makna (sifat) yang menyerupai bagi makhluk”. (Kitab Musykil al-Hadits, Ta’wilal-Akhbar al-Mutasyabihah, h. 229)
✅ Imam Abu Mansur Muhammad ibn al-Hassan ibn Abi Ayyub al-Ayyubi an-Naisaburi (w 421 H) berkata: “Sesungguhnya kebanyakan ulama mazhab Syafi'i yang selepasnya (muta’akh-khir al-Ash-hab) mengatakan bahawa makna Istawa adalah Istaula”. (Dinukilkan oleh al-Bayhaqi dalam kitab al-Asma’ wa Ash-Shifat, h.382)
✅ Imam Abu Muhammad Abdullah ibn Yusuf al-Juwaini, ayahnda Imam al-Haramain (w 438 H) dalam kitab berjudul Kifayat al-Mu’taqad. ( Dinukilkan oleh al-Hafizh Muhammad Murtadha az-Zabidi dalam Ithaf as-Sadah al-Mutaqqin, j. 2, h. 110)
✅ Imam al-Mufassir Abu al-Hasan Ali ibn Muhammad al-Mawardi (w 450 H) dalam kitab an-Nukat Wa al-‘Uyun Tafsir al-Mawardi. (An-Nukat Wa al-‘Uyun, j. 2, h. 229)
✅ Imam al-Hafizh Abu Bakar ibn al-Hussain ibn Ali al-Bayhaqi (w 458 H) dalam kitab karyanya al-Asma’ Wa ash-Shifat. (Al-asma’ wa ash-Shifat, h. 412)
✅Imam al-mufassir Abu al-Hasan Ali ibn Ahmad al-wahidi (w 468 H) dalam kitab tafsirnya berjudul al-Wajiz Fi Tafsir al-Quran al-Azizi. ( Al-Wajiz Fi Tafsir al-Quran al-Aziz j.2, h. 15)
✅Imam Abu Ishaq asy-Syirazi (w 476 H) dalam kitab karnyanya berjudul al-Isyarah Ila Mazhab Ahl al-Haqq, menuliskan: “Di antara mereka (para ulama Ahlussunnah) berkata: “Al-Istiwa’ dengan makna al-Istila’ (menguasai), Istawa ‘ala al-Arasy ertinya menguasai arasy, dalam bahasa jika dikatakan “Istawa fulan ala al-Mulk”, maka ertinya “si fulan menguasai pemerintahan”. ( Al-isyarah Ila Madzha ahl al-Haqq, h. 155-156)
✅ Al-mufassir asy-Syeikh al-Husain ibn Muhammad al-Damighani al-Hanafi (w 478 H) dalam kitab karnyanya berjudul Ish-lah al-Wujuh, berkata: “Al-Istiwa’ maknanya al-Qahr dan al-Qudrah (menguasai), firman Allah dalam Qs. Thaha: 5 maknanya Dia Allah yang Maha menguasai arasy”. (Qamus al-Quran, Ish-lah al-Wujuh Wa an-Nazh-ir Fi al-Quran al-karim, h. 255)
✅ Imam al-Mutakallim Abul Ma’Ali Abdul Malik ibn Abdullah al-Juwaini asy-Syafie yang dikenal dengan sebutan Imam al-Haramain (w 478 H) dalam kitab karyanya al-Irsyad. (Al-Irsyad, h. 59. Demikian pula dalam karya beliau lainnya yang berjudul Luma’ al-Adillah, h. 108)
✅Imam Abdul Rahman ibn Muhammad asy-Syafi'i yang dikenal dengan nama al-Mutawalli (w 478 H) dalam kitab karyanya al-Ghunyah. (Al-Ghunyah, 78.)
✅ Ahli nahu terkemuka (an-Nahwiy), Abul Hasan Ali ibn Fadh-dhal al-Mujasyi’i (w 479 H) dalam kitab berjudul an-Nukat Fi al-Quran al-karim. (An-Nukat Fi Al-Quran al-karim, h. 174-175)
✅ Imam al-Lughawiy al-Mufassir Abu al-Qasim ibn Muhammad yang dikenal dengan sebutan ar-Raghib al-Ashbahani (502 H) dalam kitab karyanya Mufradat Gharib al-Quran. (Al-Mufradat Fi Gharib al-Quran, h. 251.)
✅ Imam ash-Shufiy al-Mutakallim Abu Hamid Muhammad ibn Muhammad al-Ghazali (w 505 H) dalam kitab karyanya yang sangat masyhur Ihya Ulumiddin. ( Ihya Ulumiddin, j. 1, h. 127)
✅ Imam al-Mutakallim Abu al-Mu’ain Maimun ibn Muhammad an-Nasafi al-Hanafi (w 508 H) dalam kitab karyanya Tabshirah al-Adillah. ( Tabshirah al-Adillah, j. 1, h. 184)
✅Imam al-Mutakallim Abu Nashr Abd ar-Rahim ibn Abd al-karim ibn Hawazan al-Qusyairi (w 514 H) dalam risalah karyanya berjudul at-Tadzkirah asy-Syarqiyyah. Risalah Abu Nashr al-Qusyairi ini dinukilkan oleh Imam al-Hafizh Muhammad Murtadha az-Zabidi dalam kitab karyanya Ithaf as-Sadah al-Mutaqqin bi Syarh Ihya Ulumiddin”. ( Ithaf as-Sadah al-Mutaqqin, j. 2, h. 108)
✅ Al-Qadhi asy-Syeikh Abu al-Walid Muhammad ibn Ahmad al-Maliki (w 520 H), yang lebih dikenali dengan sebutan Ibn Rusyd al-Jadd (Abang kepada Ibn Rusyd penulis Bidayah al-Mujtahid Wa Nihayah al-Muqtashid), sebagaimana dinukilkan dan disetujui oleh Ibn al-Hajj al-Maliki dalam kitab karyanya berjudul al-Madkhal. ( Al-Madkhal, j. 2, h. 148
✅ Al-Allamah al-Usuliy Abuts Tsana’ Mahmud ibn Zaid al-Lamisyi al-Hanafi al-Maturidi (w 522 H) dalam kitab at-Tahmid Li Qawa-id at-Tauhid. ( At-Tahmid Li Qawa-id at-Tauhid, h. 109)
👉 Nah dari berbagai nukilan ulama diatas dari Salaf dan Khalaf , adakah salafi Wahabi masih menganggap takwilan istaula dari Muktazilah ? Jika iya sungguh alangkah cacadnya pemahaman mereka , dan saya berlepas diri dari kebodohan yang dipertahankan oleh mereka.
baca juga kajian tentang ulama berikut :
- Contoh Kaidah Syirik Menurut Ulama Aswaja vs Ulama Salafi Wahabi
- Lagaknya Mau Mentarjih Ulama
- Ketika Ulama Lebih Disegani Dari Penguasa
- Ulama Ukhrawi
- Mengkuti Pendapat Ulama Madzhab
Sumber FB : Aqidah Salaf