Memahami Manhaj Asya’irah

MEMAHAMI MANHAJ ASYA’IRAH

MEMAHAMI MANHAJ ASYA’IRAH

Bagi sesiapa yang tiada asas dalam sifat 20, kena faham dulu beberapa istilah yang biasa digunakan, baru boleh faham apa yang PU Faiz & Ustaz Salman ni duk bincang. Antara istilah penting ialah beza antara sifat dengan ta’aklluk sifat dan beza antara wujud dengan thubut.

BEZA ANTARA SIFAT & TA’ALLUK SIFAT

Dalam konteks akidah dan ilmu kalam, sifat dan ta’alluq sifat merujuk kepada aspek yang berbeza mengenai sifat-sifat Allah. Berikut adalah perbezaan antar

1. Sifat (الصفات)

 • Maksud: Sifat ialah kualiti atau ciri yang wajib bagi Allah dan menggambarkan kesempurnaan-Nya. Sifat-sifat ini menunjukkan hakikat kesempurnaan Zat Allah dan tidak terpisah daripada-Nya.

 • Pembahagian: Sifat Allah terbahagi kepada beberapa kategori utama, antaranya:

 • Sifat Zatiyyah: Sifat yang berkaitan dengan Zat Allah, seperti Wujud (keberadaan), Qidam (kekal sejak azali), dan Baqa’ (kekal selama-lamanya).

 • Sifat Ma‘nawiyyah: Sifat yang berkaitan dengan tindakan atau perbuatan Allah, seperti Ilmu (pengetahuan), Qudrah (kekuasaan), dan Iradah (kehendak).

Contoh:

 • Allah bersifat dengan Ilmu, yang bermaksud Allah mengetahui segala sesuatu.

 • Allah bersifat dengan Qudrah, yakni berkuasa atas setiap sesuatu.

2. Ta’alluq Sifat (تعلّق الصفات)

 • Maksud: Ta’alluq sifat merujuk kepada hubungan atau kaitan sesuatu sifat Allah dengan makhluk atau perbuatan tertentu. Sifat-sifat Allah tidak terpisah daripada Zat-Nya, tetapi setiap sifat mempunyai ta’alluq (kaitan) dengan sesuatu perkara, sama ada secara azali (sejak dahulu) atau semasa berlaku peristiwa tertentu.

 • Pembahagian Ta’alluq Sifat:

 • Ta’alluq Azali: Hubungan sifat Allah dengan perkara yang tidak berkaitan dengan masa atau kejadian tertentu. Contohnya, sifat Ilmu Allah berhubung dengan semua perkara, sama ada perkara yang sudah berlaku, sedang berlaku, atau akan berlaku.

 • Ta’alluq Hadith: Hubungan sifat Allah yang bergantung kepada kejadian tertentu. Contohnya, sifat Qudrah (kekuasaan) Allah berhubung dengan sesuatu perbuatan apabila Allah menjadikan sesuatu itu berlaku.

Contoh Ta’alluq:

 • Ilmu Allah: Allah mengetahui setiap perkara, sama ada ia sudah berlaku, sedang berlaku, atau belum berlaku. Ini adalah ta’alluq azali kerana Ilmu Allah tidak terikat dengan masa.

 • Qudrah Allah: Kekuasaan Allah hanya berhubung dengan perkara yang mungkin berlaku (mumkin). Contohnya, Allah berkuasa untuk menciptakan manusia. Ini ialah ta’alluq hadith kerana kuasa itu berkaitan dengan sesuatu peristiwa.

Perbezaan Utama antara Sifat dan Ta’alluq Sifat

 1. Sifat adalah kualiti atau ciri kesempurnaan yang tetap ada pada Allah.

 2. Ta’alluq sifat merujuk kepada hubungan sifat tersebut dengan makhluk atau kejadian tertentu, sama ada bersifat azali (sejak azali) atau hadith (terikat dengan kejadian tertentu).

Kesimpulan

 • Sifat Allah seperti Ilmu, Qudrah, dan Iradah adalah sifat-sifat kesempurnaan yang mutlak.

 • Ta’alluq sifat merujuk kepada bagaimana sifat-sifat tersebut berfungsi dalam hubungannya dengan makhluk dan kejadian, seperti Allah mengetahui segala perkara (ta’alluq ilmu) dan berkuasa mencipta sesuatu (ta’alluq qudrah).

Kedua-duanya saling berkait, di mana sifat menerangkan kesempurnaan zat Allah, manakala ta’alluq sifat menjelaskan bagaimana sifat tersebut berhubungan dengan makhluk dan peristiwa tertentu.

BEZA ANTARA THUBUT DAN WUJUD 

Secara umum, “thubut” dan “wujud” adalah dua konsep berbeza, terutamanya dalam bidang falsafah, akidah, dan usul fiqh. Berikut penerangan tentang perbezaan antara kedua-duanya:

1. Wujud (الوجود)

 • Maksud: Wujud bermaksud ada atau keberadaan. Ia merujuk kepada hakikat bahawa sesuatu itu nyata atau benar-benar ada.

 • Konsep: Wujud merangkumi segala yang boleh dirasai, difahami, atau dibuktikan keberadaannya, sama ada melalui pancaindera, akal, atau wahyu. Dalam konteks metafizik dan teologi Islam, wujud Tuhan (Allah) adalah mutlak dan tidak bergantung kepada sesuatu yang lain.

Contoh:

 • Wujudnya Allah adalah hakikat mutlak.

 • Wujudnya manusia, benda, atau makhluk lain adalah bergantung dan bersifat sementara.

2. Thubut (الثبوت)

 • Maksud: Thubut bermaksud tetap, terbukti, atau sahih adanya. Ia merujuk kepada kebenaran atau kepastian sesuatu perkara, sama ada melalui dalil atau bukti.

 • Konsep: Dalam ilmu usul fiqh atau ilmu hadis, thubut digunakan untuk menggambarkan status sesuatu fakta atau hukum yang diyakini dan terbukti sahih, sama ada melalui dalil naqli (nas) atau dalil aqli (akal).

Contoh:

 • Dalam ilmu hadis, sesuatu hadis dikatakan thabit jika ia sahih dan pasti diterima sumbernya.

 • Dalam usul fiqh, kewajipan solat lima waktu adalah hukum yang thabit kerana ia disokong oleh nas yang qat‘i (pasti).

Perbezaan Utama

 1. Wujud menekankan keberadaan atau hakikat kewujudan sesuatu, sama ada secara mutlak (seperti Allah) atau relatif (seperti makhluk).

 2. Thubut menekankan pembuktian dan kepastian sesuatu, iaitu sama ada keberadaannya atau hukumnya disahkan melalui dalil yang sahih dan pasti.

Contoh Ringkas:

 • Wujud Allah adalah hakikat yang tidak diragukan.


 • Thubut kewajipan solat lima waktu adalah perkara yang pasti dan disokong oleh dalil qat‘i dari al-Quran dan hadis.

Dalam konteks ilmu, wujud merujuk kepada realiti kewujudan, manakala thubut merujuk kepada status sesuatu sebagai terbukti atau sah di sisi ilmu dan dalil. 

Sumber FB Ustadz : Ahmad Termizi Bin Abdullah

©Terima kasih telah membaca kajian ulama ahlussunnah dengan judul "Memahami Manhaj Asya’irah - Kajian Ulama". Semoga Allah senantiasa memberikan Ilmu, Taufiq dan Hidayah-Nya untuk kita semua. aamiin. by Kajian Ulama Aswaja ®