Doa Di Kubur Orang Soleh

DOA DI KUBUR ORANG SOLEH

DOA DI KUBUR ORANG SOLEH

Berdoa di sisi kubur orang-orang soleh adalah perbuatan yang dianjurkan, yang telah diriwayatkan dari para sahabat, salaf, dan ulama Islam dari generasi ke generasi, bertentangan dengan pandangan Wahhabi. Anjuran dan keabsahan berdoa di sisi kubur orang-orang soleh adalah amalan yang diterima oleh para sahabat, salaf, dan imam, tidak seperti yang didakwa oleh Ibn Taimiyyah dan Wahhabi.

ADAKAH ADA SAHABAT NABI YANG BERDOA DI KUBUR NABI S.A.W?

Ya, terdapat beberapa sahabat:

1. Sahabat yang mulia, Usamah bin Zaid

Diriwayatkan dari Ubaidullah bin Abdullah bin Utbah bahawa beliau melihat Usamah bin Zaid di sisi bilik Aisyah sedang berdoa, kemudian Marwan datang dan mengkritiknya. Usamah berkata: "Sesungguhnya aku mendengar Rasulullah ﷺ bersabda bahawa Allah membenci orang yang keji dan kasar dalam perkataan." Diriwayatkan oleh Ibn Hibban dalam sahihnya, dan dihasankan oleh al-Dhiya al-Maqdisi dalam al-Mukhtara, dan al-Haythami berkata: Diriwayatkan oleh Ahmad dan al-Tabarani dalam al-Kabir dan al-Awsat dengan sanad-sanad yang mana salah satu sanad al-Tabarani adalah orang-orang yang thiqah.

Ini adalah Usamah bin Zaid, sahabat yang mulia, yang berdoa di sisi kubur Rasulullah ﷺ dan sahabatnya, dan Marwan mengkritiknya dengan keras. Usamah berkata: "Sesungguhnya Allah membenci orang yang keji dan kasar dalam perkataan." Apa yang dilakukan oleh Wahhabi hari ini adalah metod Marwan bin al-Hakam, bukan metod para sahabat yang mulia. Inilah Usamah di sisi bilik Aisyah sedang berdoa!

2. Sahabat Abdullah bin Umar

Diriwayatkan oleh Imam Malik dalam "al-Muwatta" dari Abdullah bin Dinar bahawa Abdullah bin Umar bin al-Khattab رضي الله عنهما apabila hendak pergi atau pulang dari perjalanan, beliau akan datang ke kubur Nabi ﷺ dan bersalawat ke atasnya, kemudian berdoa, dan kemudian berlalu pergi. 

Perhatikan perbuatan Abdullah bin Umar apabila mendatangi kubur Nabi ﷺ seperti yang diriwayatkan: "Beliau datang ke kubur Nabi ﷺ dan bersalawat ke atasnya, kemudian berdoa, dan kemudian berlalu pergi."

Maka Abdullah bin Umar رضي الله عنهما menurut pandangan Ibn Taimiyyah dan Wahhabi juga dianggap sesat kerana beliau sengaja berdoa di sisi kubur Nabi ﷺ, yang menurut mereka adalah kesesatan!

3. Beberapa sahabat atas perintah Ummul Mukminin Aisyah رضي الله عنها

Diriwayatkan oleh al-Darimi dengan sanad yang thiqah dari Abu al-Jawza’ Aws bin Abdullah, beliau berkata: "Penduduk Madinah mengalami kemarau yang teruk, maka mereka mengadu kepada Aisyah. Aisyah berkata: "Lihatlah kubur Nabi dan jadikanlah lubang (di atap) ke arah langit sehingga tidak ada penghalang antara kubur itu dan langit." Maka mereka melakukannya, dan kami mendapat hujan yang menyebabkan rumput tumbuh, dan unta-unta menjadi gemuk sehingga pecah kerana lemaknya. Tahun itu dinamakan sebagai Tahun Pembukaan."

Imam al-Darimi meriwayatkan kisah ini dari Aisyah رضي الله عنها di bawah tajuk: "Bab apa yang Allah Ta'ala muliakan Rasul-Nya ﷺ setelah wafatnya," yang merupakan bukti bahawa beliau mengakui keabsahan bertawassul dengannya dan berdoa di kuburnya yang mulia setelah wafatnya.

Apakah Imam al-Darimi dengan memberikan tajuk ini adalah seorang penyembah kubur yang syirik?! Imam al-Baghawi dalam Syarh al-Sunnah juga menghasankannya.

DARIPADA KALANGAN SALAF

1. Imam Muhammad bin al-Hasan

Diriwayatkan oleh Abu Nu’aim dalam biografi Thalhah bin Ubaidullah, sebagaimana disebutkan dalam Ma'rifat al-Sahabah (1/100): "Abdullah bin Muhammad menceritakan kepada kami, Abu Bakar bin Abi 'Asim berkata: 'Aku melihat sekelompok ahli ilmu dan kebajikan, apabila salah seorang dari mereka hendak melakukan sesuatu, dia akan pergi ke kuburnya (Talhah), memberi salam, dan berdoa di situ sehingga hampir terlihat tanda-tanda pengabulan. Kami telah diberitahu oleh guru-guru kami dari zaman dahulu bahawa mereka melihat orang sebelum mereka melakukannya.’"

2. Imam al-Shafi’i

Diriwayatkan dari Ali bin Maimun bahawa beliau berkata: "Aku mendengar al-Shafi’i berkata: Aku bertawassul dengan Abu Hanifah dan aku datang ke kuburnya setiap hari, yakni menziarahinya. Apabila aku mempunyai hajat, aku solat dua rakaat, dan aku datang ke kuburnya, meminta Allah memenuhi hajatku di situ, dan hajatku tidak jauh dari dikabulkan." Rujuk: Tarikh Baghdad (1/445), Akhbar Abi Hanifah wa Ashabihi (1/94), Tabaqat al-Saniyyah fi Tarajim al-Hanafiyyah (1/46).

Inilah Imam al-Shafi’i yang berdoa kepada Allah di sisi kubur Abu Hanifah. Apakah Ibn Taimiyyah dan Wahhabi lebih memahami daripada Imam al-Shafi’i?!

3. Ibn al-Najjar meriwayatkan dalam al-Durrah al-Thaminah fi Akhbar al-Madinah (1/169) dari 'Awsajah, beliau berkata: "Aku sedang berdoa pada malam hari di sudut rumah Aqil bin Abi Talib yang bersebelahan dengan pintu rumah, maka Ja'far bin Muhammad melintasi aku dan berkata: Adakah kamu berdiri di sini menurut hadis yang diriwayatkan? Aku berkata: Tidak. Dia berkata: Ini adalah tempat biasa Nabi ﷺ pada malam hari apabila dia datang meminta ampun untuk penduduk Baqi'."

Ibn al-Najjar berkata: "Dan rumahnya adalah tempat di mana dia dikuburkan." 

Ibn Farhun al-Maliki berkata mengomentari hadis ini dalam Irshad al-Salik ila Af'al al-Manasik (2/791): "Ketahuilah bahawa berdoa di sisi kubur Abdullah bin Ja'far adalah salah satu tempat yang terkenal dengan pengabulan doa, dan ini telah diuji."

4. Imam Ahmad bin Hanbal ditanya mengenai seseorang yang melihat (disisi) kubur, adakah dia harus berdiri atau duduk dan berdoa? Dia berkata: "Aku berharap tidak ada masalah dengannya."

Inilah Imam Ahmad bin Hanbal yang secara terang-terangan menyatakan bahawa tidak mengapa berdoa di kubur untuk si mati atau untuk diri sendiri dalam keadaan duduk atau berdiri, sebagaimana diriwayatkan oleh anaknya Abu al-Fadl Saleh dalam kitabnya Masa'il Imam Ahmad bin Hanbal (1/309).

5. Ibrahim al-Harbi berkata mengenai kubur Ma'ruf al-Karkhi: "Kubur Ma'ruf adalah penawar yang terbukti berkesan." Rujuk: Tarikh Baghdad (1/134), Tabaqat al-Hanabilah oleh Abu Ya'la (1/382), Wafayat al-A'yan (5/232), Siyar A'lam al-Nubala (9/343).

DARIPADA KALANGAN ULAMA

1. Al-Hafiz al-Dhahabi berkata mengenai kubur Ma'ruf al-Karkhi: "Ini merujuk kepada pengabulan doa di sana, kerana tempat-tempat yang diberkati adalah tempat yang doa dikabulkan, seperti berdoa pada waktu sahur, selepas solat, dan di masjid-masjid."

Dalam biografi Imam Abu al-Fadl al-Tamimi al-Hamadhani al-Hafiz yang meninggal pada tahun 384H, al-Hafiz al-Dhahabi berkata dalam Tazkirat al-Huffaz (3/129): "Beliau meninggal pada bulan Sya'ban tahun 384H, dan doa di sisi kuburnya mustajab."

Apakah Imam al-Hafiz al-Dhahabi menurut Ibn Taimiyyah dan Wahhabi adalah sesat?!

2. Shams al-Din Ibn Khallikan menyebutkan dalam biografi Mahmoud bin Imad al-Din Zangi, yang digelar sebagai Al-Malik Al-Adil dalam kitab Wafayat al-A'yan 5/184): "Dan saya mendengar dari sekumpulan orang Damaskus yang berkata: 'Sesungguhnya doa di makamnya mustajab, dan saya telah mencubanya dan ternyata benar, semoga Allah merahmatinya.' Maka di sini Imam Ibn Khallikan meriwayatkan ini dari para ulama sebelum Ibn Taymiyyah, dan dia menyatakan bahawa ini telah terbukti kepadanya.

3. Dan Imam al-Muqri yang mahir, Shams al-Din Ibn al-Jazari, berkata tentang makam Imam al-Shatibi, Imam dalam bidang qiraat, sebagaimana yang tercatat dalam kitab Ghayat al-Nihayah fi Tabaqat al-Qurra (2/23): "Makamnya terkenal dan diketahui, dan orang datang untuk menziarahinya, dan saya telah menziarahinya beberapa kali, dan beberapa sahabat saya telah mengulang hafalan al-Shatibiyah di makamnya, dan saya melihat keberkatan doa di makamnya dengan dikabulkan - semoga Allah merahmatinya dan meridhainya."

Jadi, apa yang dikatakan oleh kaum Wahabi kontemporer tentang Imam Ibn al-Jazari, Imam dalam bidang qiraat? Adakah mereka melihatnya sebagai ahli bid'ah dan sesat serta seorang penyembah kubur yang menyimpang dari salaf ketika dia mempercayai hal ini?

---

Jadi, disukai dan disunnahkan berdoa di makam orang-orang saleh, sesuatu yang telah dilakukan oleh para sahabat, salaf, dan para imam, tidak seperti yang didakwa oleh Ibn Taymiyyah dan kaum Wahabi. Sesiapa yang meneliti apa yang datang dari salaf akan menemukan lebih banyak bukti, dan apa yang saya sebutkan adalah bukti kukuh bahawa perkara ini telah mantap di kalangan ulama, dan bahawa Ibn Taymiyyah tidak bersikap adil dan amanah dalam riwayatnya, dan bahawa kaum Wahabi, apabila mereka mengikuti jejaknya, telah keluar dari jalan yang benar dan dari metodologi ilmiah yang diakui, sehingga mereka menggambarkan yang benar sebagai salah dan yang salah sebagai benar. Dan kami memohon kepada Allah untuk memberikan hidayah kepada kami dan kepada mereka. Allah Maha Tinggi dan Maha Mengetahui.

---

- Dipetik dari video Sheikh Dr. Ibrahim Sha'ban al-Murshidi dan dari laman web Dr. Walid bin al-Salah.

- Riwayat berkenaan Imam Syafi’i itu diragui kesahihannya

- Posting ini bertujuan supaya masyarakat tidak mudah-mudah menuduh perbuatan berdoa di kubur sebagai bid’ah atau lebih teruk dari itu sebagai penyembahan kubur.

- Kemudian-kemudian nanti kita bahas isu Istighaathah.

- Namun ia tidak bermakna pelampauan di kubur mustahil menjadi penyembahan. Ia memang boleh berlaku.

Sumber FB Ustadz : Noor Deros

©Terima kasih telah membaca kajian ulama ahlussunnah dengan judul "Doa Di Kubur Orang Soleh - Kajian Ulama". Semoga Allah senantiasa memberikan Ilmu, Taufiq dan Hidayah-Nya untuk kita semua. aamiin. by Kajian Ulama Aswaja ®