Ibu Bapa Rasulullah di Syurga atau Neraka?

Ibu Bapa Rasulullah di Syurga atau Neraka?

IBU BAPA RASULULLAH ﷺ: DI SYURGA ATAU NERAKA?

Fuqaha al-Hanabilah berbeza pendapat tentang perkara ini, kepada 4 pendapat seperti berikut:

1. Ibu bapa Rasulullah ﷺ selamat, masuk syurga atas dasar keselamatan ahli fatrah secara mutlaq; seperti yang difatwakan oleh al-Qadi Abu Ya'la di dalam al-Mu'tamad المعتمد.

Imam Mar'i ibn Yusuf al-Karmi al-Hanbali di dalam kitab Bahjat an-Nazirin wa Ayat al-Mustadillim بهجة النّاظرين وآيات المستدلّين,

أن الحقّ الجلي الواضح الذي لا غبار عليه أن أبوي النبي ﷺ ناجيان لا عقاب عليهما،

"bahawa sesungguhnya kebenaran yang jelas dan terang, tiada keraguan padanya, bahawa kedua-dua ibu bapa Nabi ﷺ selamat [dari neraka, masuk syurga] dan tidak diazab kedua-duanya." 

Demikian juga salah satu pendapat yang dinisbahkan kepada Ibn al-Jauzi al-Hanbali oleh cucunya, Sibt ibn al-Jauzi di dalam kitab Mir'at az-Zaman مرآة الزمان. 

2. Ibu bapa Rasulullah ﷺ meninggal dunia dalam keadaan belum beriman, kemudian dihidupkan untuk beriman kepada baginda.

Hadith-hadith tentang penghidupan kedua ibu bapa baginda diriwayatkan oleh ahli hadith, dinilai hasan oleh as-Sakhawi dan as-Suyuti dalam kalangan muhaddithin Syafiiyah, begitu juga muhaddithin dalam kalangan al-Hanabilah seperti Ibn Shahin al-Hanbali di dalam an-Nasikh wa al-Mansukh الناسخ والمنسوخ. 

Demikian juga ikhtiar al-'Allamah Hasan ibn Umar al-Syati, Shaykh al-Hanabilah di Syam itu pernah berdendang,

فكم خير جنى حقا لباه × فأحيا أمّه وكذا أباه

"Betapa banyaknya kebaikan yang diperoleh baginda,

bisa menghidupkan kedua-dua ibu begitu jua ayahnya.

لإيمان به × فضلًا منيفًا

untuk beriman dengan baginda,

demikian itu keutamaan yang nyata;

وإن تعجب فلا عجب كبير × فقدر المصطفى قدمًا جدير

jika engkau pelik, maka tidak perlu terlalu hairan,

karna keagungan sang Mustafa itu suatu kebenaran."

3. Ibu bapa Rasulullah ﷺ tidak beriman, dan tidak memasuki syurga. Ini merupakan pendapat Shaykh Taqiyy ad-Din Ibn Taymiyyah. Dipersetujui bersama oleh an-Nawawi, al-Bayhaqi, Ibn Kathir dalam kalangan al-Syafiiyyah, begitu juga fatwa ash-Shihab ar-Ramli dalam kalangan mutaakhkhir Syafii. 

Ini merupakan pendapat kedua yang dinisbahkan kepada Imam Ibn al-Jauzi al-Hanbali, jagoan mazhab dan muhaddithnya. 

4. Berdiam diri [tawaqquf التّوقّف] dan tidak mengambil mana-mana bahagian dalam menentukannya, menyerahkan urusan mereka kepada Allah, ini merupakan zahir perbuatan Imam Ahmad ibn Hanbal apabila ditanya tentang status ahli fatrah, sepertimana yang diriwayatkan oleh al-Khallal daripada Harun al-Mustamli > Ahmad ibn Hanbal.

Isu ini merupakan perbahasan khilafiah dalam kalangan ulama, seyogianya, tidak perlu diributkan dengan pergaduhan yang merancukan. 

Seseorang berhak memilih mana-mana pendapat dan menanggung konsekuensi pendapat pilihannya, yang dipilih atas dasar kekuatan dalil dan kecenderungan emosional; dalam keadaan mengiktiraf pendapat-pendapat yang lain.


ash-Shaykh Abd al-Aziz ibn Arafah as-Sulaymani al-Hanbali, seorang tenaga pengajar di Madrasah as-Sawlatiyya di Mekah ada menulis kitab berjudul فتح العليم في نجاة أبوي النبي ﷺ Fath al-Alim fi Najat Abaway an-Nabiyy ﷺ; membela pendapat pertama yang ditegaskan Imam Mar'i al-Karmi, muhaqqiq mazhab.

Hanbali – Athari Malaysia 🇲🇾

Maqadisah المقدسي الحنبلي 

Baca juga kajian tentang ikhtilaf berikut :

  1. Ragam Pendapat Ulama Tentang Derivasi Lafal Allah
  2. Tinggal Makan Aja Ribet
  3. Luwes Karena Luas
  4. Bumi Bulat vs Datar IV
  5. Bumi Bulat vs Datar III

Sumber FB Ustadz : Maqadisah

©Terima kasih telah membaca kajian ulama ahlussunnah dengan judul "Ibu Bapa Rasulullah di Syurga atau Neraka? - Kajian Ulama". Semoga Allah senantiasa memberikan Ilmu, Taufiq dan Hidayah-Nya untuk kita semua. aamiin. by Kajian Ulama Aswaja ®